Kierunki studiów - opisy, standardy, kwalifikacje, program, praktyki

kierunek studiów
poziom kształcenia

Finanse i rachunkowość - studia II stopnia

kierunek studiów: Finanse i rachunkowość
poziom kształcenia: Studia II stopnia

I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 4 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 800. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120.

II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA

Absolwent powinien posiadać zaawansowaną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia – wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości. Powinien rozumieć występowanie zjawiska ryzyka na rynku finansowym i globalnym oraz umieć nim zarządzać. Powinien umieć przeprowadzać analizy finansowe oraz fundamentalne i wyciągać z nich właściwe wnioski. Powinien być przygotowany do podejmowania decyzji o charakterze finansowym oraz prowadzenia działalności doradczej. Absolwent powinien być przygotowany do pracy w instytucjach finansowych i niefinansowych. Absolwent powinien mieć wpojone nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz powinien być przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).

III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA

III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

105

14

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

135

19

Razem

240

33

III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

 Treści kształcenia w zakresie:

105

14

1. Polityki pieniężnej

30

 

2. Rachunkowości zarządczej

30

 

3. Portfela inwestycyjnego

45

 

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

Treści kształcenia w zakresie:

135

19

1. Prawa finansowego

 

2. Rachunku kosztów

 

3. Standardów sprawozdawczości finansowej

 

4. Zarządzania instytucjami kredytowymi

 

III.3    WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

1. Kształcenie w zakresie polityki pieniężnej

Treści kształcenia: Pieniądz i bank centralny. Popyt na pieniądz. Pojęcie i definicje podaży pieniądza. Mechanizmy kreacji podaży (zasobów) pieniądza. Procesy pieniężne w gospodarce otwartej. Inflacja a wzrost gospodarczy. Stabilność systemu finansowego a polityka pieniężna. Transmisja impulsów monetarnych. Cele polityki pieniężnej – strategiczne, pośrednie i operacyjne. Strategie polityki pieniężnej. Instrumenty polityki pieniężnej – pośrednie (operacje otwartego rynku, stopy procentowe) i bezpośrednie (rezerwa obowiązkowa). Polityka pieniężna w modelu IS-LM-BP. Polityka pieniężna w Polsce. Polityka pieniężna Europejskiego Banku Centralnego. Integracja monetarna w Unii Europejskiej.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia mechanizmów kształtowania podaży i popytu na pieniądz, kreacji pieniądza oraz krążenia pieniądza w gospodarce; rozumienia zagadnień inflacji i czynników ją kształtujących; rozumienia zależności między polityką pieniężną a polityką makroekonomiczną; rozumienia instrumentów polityki pieniężnej i ich wpływu na sytuację monetarną i gospodarczą.

2. Kształcenie w zakresie rachunkowości zarządczej

Treści kształcenia: Pojęcie i funkcje rachunkowości zarządczej. Informacje kosztowe w podejmowaniu decyzji krótkoterminowych i długoterminowych. Wpływ zarządzania kosztami na wyniki finansowe jednostek gospodarczych. Budżetowa metoda zarządzania. Rachunkowość ośrodków odpowiedzialności – ocena efektywności działania. Zrównoważona karta osiągnięć.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: analizowania wpływu kosztów na efektywność funkcjonowania jednostek gospodarczych; wyciągania wniosków z informacji zarządczych; podejmowania decyzji menedżerskich; planowania w jednostkach gospodarczych.

3. Kształcenie w zakresie portfela inwestycyjnego

Treści kształcenia: Rodzaje inwestycji finansowych. Metody analizy ryzyka i dochodowości: akcji, obligacji, obligacji zamiennych i pochodnych papierów wartościowych. Metody wyceny papierów wartościowych. Zarządzanie ryzykiem portfeli inwestycyjnych. Ilościowe i jakościowe zasady dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. Konstrukcja portfela akcji. Zarządzanie portfelem akcji. Konstrukcja portfela obligacji. Zarządzanie portfelem obligacji. Wykorzystanie analizy okresowej i analizy wypukłości do uodpornienia portfela obligacji na ryzyko stóp procentowych. Portfele mieszane akcji, obligacji i pochodnych papierów wartościowych. Analiza portfela kredytowego. Zarządzanie portfelem kredytowym. Metody analizy efektywności portfela inwestycyjnego. Zabezpieczanie wartości portfela inwestycyjnego za pomocą instrumentów pochodnych.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: specyfikowania ryzyka inwestycyjnego; analizy ryzyka, zarządzania ryzykiem oraz oceny stabilności ryzyka inwestycyjnego; ograniczania i dywersyfikacji ryzyka inwestycyjnego; konstruowania portfeli inwestycyjnych w określonych warunkach i przy wybranych kryteriach optymalizacji w zakresie zysku i ryzyka; oceny ryzyka kredytowego; wykorzystywania procedur ograniczających ryzyko portfela kredytowego.

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

1. Kształcenie w zakresie prawa finansowego

Treści kształcenia: Prawo finansowe w systemie prawa. Instytucje prawa finansowego. Prawne podstawy funkcjonowania systemu bankowego – banku centralnego, nadzoru bankowego, systemu gwarantowania depozytów, banków państwowych, spółek akcyjnych, banków spółdzielczych, instytucji kredytowych. Czynności bankowe – pojęcie i klasyfikacja, czynności bankowe sensu largo. Prawne podstawy wybranych produktów i usług bankowych – rachunek bankowy, pożyczka bankowa, kredyt, gwarancja, akredytywa, elektroniczne instrumenty płatnicze. Zabezpieczenia wierzytelności bankowych – rzeczowe, obligacyjne, weksle. Bankowy tytuł egzekucyjny. Szczególne prawa i obowiązki banków. Prawne podstawy działalności ubezpieczeniowej – nadzoru ubezpieczeniowego, funduszu gwarancyjnego, rzecznika ubezpieczonych, zakładów ubezpieczeń, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, pośredników ubezpieczeniowych, agentów ubezpieczeniowych i brokerów. Rodzaje i klasyfikacja ubezpieczeń – ubezpieczenia majątkowe i osobowe, ubezpieczenia dobrowolne i obowiązkowe. Umowa ubezpieczenia – strony umowy, ogólne warunki umów, regulaminy, wzory umów, zdarzenia losowe, ryzyka ubezpieczeniowe, prawa i obowiązki stron umowy ubezpieczenia, zawarcie umowy, zmiana i odstąpienie od umowy ubezpieczenia. Elementy prawa dewizowego. Elementy prawa podatkowego. Elementy prawa e-finansów – zasady zawierania umów i płatności na odległość, podpis elektroniczny, ochrona klienta instytucji finansowych, ochrona programów komputerowych i baz danych.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia podstaw prawnych funkcjonowania instytucji finansowych; analizowania i oceny umów związanych z prowadzeniem działalności instytucji finansowych; zabezpieczania prawnego przed ryzykiem na rynku finansowym; rozumienia prawnych aspektów prowadzenia e-biznesu; rozumienia konsekwencji naruszania przepisów prawa finansowego.

2. Kształcenie w zakresie rachunku kosztów

Treści kształcenia: Pojęcie i funkcje rachunku kosztów. Klasyfikacja kosztów. Metody kalkulacji kosztów. Zasady ewidencji i rozliczania kosztów. Budżetowanie kosztów. Analiza kosztów. Wpływ rachunku kosztów na wyniki finansowe jednostki gospodarczej. Rachunek kosztów w jednostce gospodarczej – kosztów działania, kosztów produktu, kosztów klienta.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozróżniania kosztów i ich kalkulacji; rozumienia zasad ewidencjonowania, budżetowania i rozliczania kosztów; analizowania kosztów; określania wpływu kosztów na wyniki finansowe jednostki gospodarczej.

3. Kształcenie w zakresie standardów sprawozdawczości finansowej

Treści kształcenia: Koncepcyjne założenia sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych. Ujęcie rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych. Prezentacja instrumentów finansowych w sprawozdawczości. Utrata wartości aktywów. Prezentacja kapitałów własnych oraz zobowiązań. Sprawozdanie zmian w kapitale własnym. Aktywa i zobowiązania z tytułu podatku dochodowego. Ujęcie przychodów.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami; ujmowania aktywów rzeczowych i niematerialnych oraz instrumentów finansowych w sprawozdaniach; ujmowania kapitałów własnych i zobowiązań w sprawozdaniach; wyceny oraz ujmowania przychodów i kosztów w sprawozdawczości finansowej.

4. Kształcenie w zakresie zarządzania instytucjami kredytowymi

Treści kształcenia: Funkcjonowanie instytucji kredytowych. Model współczesnego banku –struktura organizacyjna. Techniki menedżerskie w bankowości – benchmarking, zarządzanie menedżerskie, outsourcing, kalkulacja dochodowości klientów, kalkulacja ceny produktów i usług bankowych, kalkulacja dochodowości produktów bankowych. Elementy controllingu bankowego – rachunek efektywności, planowanie i budżetowanie banku. Strategie rozwoju banku, znaczenie segmentacji. Oferta produktów i usług bankowych według segmentów – klienci indywidualni, małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa korporacyjne, jednostki samorządu terytorialnego, rolnicy. Oferta produktów i usług bankowych według rodzajów instrumentów – kredyty: korporacyjne, konsumenckie, hipoteczne, mieszkaniowe, sekurytyzacja i gwarancje. Bankowe kanały dystrybucji. Elementy marketingu bankowego. Integracja oferty bankowej z produktami i usługami oferowanymi przez inne podmioty rynku finansowego. Zarządzanie aktywami i pasywami na zlecenie. Zarządzanie aktywami i pasywami banku. Zarządzanie płynnością i wypłacalnością banku. Kapitał własny banku – struktura i koszt kapitału oraz zarządzanie ryzykiem stopy procentowej, walutowym i kredytowym. Istota, rodzaje oraz metody szacowania i ograniczania różnych typów ryzyka. Metody pomiaru ryzyka według koncepcji Value at Risk. Wykorzystanie instrumentów pochodnych do zabezpieczania ryzyka bankowego: kredytowego, stopy procentowej, walutowego. Elementy rachunkowości bankowej. Elementy analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej banku – bankowy plan kont, wstępna analiza sprawozdawczości finansowej, analiza wskaźnikowa, analiza dyskryminacyjna, ratingi, rankingi.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: określania strategii i modelu funkcjonowania instytucji kredytowej; rozumienia zasad planowania i działalności bankowej; podejmowania decyzji menedżerskich w zakresie bieżącego funkcjonowania banku; rozumienia zasad kalkulacji finansowych; zarządzania ofertą produktowo-usługową banku i podejmowanym ryzykiem; oceny i ograniczania ryzyka bankowego; rozumienia zasad sprawozdawczości bankowej; oceny kondycji ekonomiczno-finansowej banku.

IV. INNE WYMAGANIA

1.   Przynajmniej 40% zajęć powinny stanowić seminaria lub ćwiczenia.

2.   Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.


Program Ambasadorstwa CSR jest jedną z inicjatyw Ligi Odpowiedzialnego Biznesu, która skupia wokół siebie młodych, energicznych ludzi chcących nie tylko zdobywać wiedzę, ale przede wszystkim działać na rzecz swojego środowiska lokalnego. Program skierowany jest do studentów i studentek z całej Polski.
Długie wykłady, częste dojazdy i niespodziewane sytuacje. To stałe elementy studenckiej codzienności. Na szczęście istnieją gadżety, które pomagają ułatwić życie każdego żaka. Oto 4 z nich.
Do 2 listopada 2014r. można aplikować do Akademii Młodych Dyplomatów (AMD). AMD jest rocznym programem, przygotowującym studentów ostatnich lat studiów lub młodych absolwentów dorekrutacji i pracyw polskiej służbie zagranicznej i cywilnej, instytucjach europejskich oraz organizacjach międzynarodowych.
Francja, która ma długą tradycję uniwersytecką, postanowiła rozwijać tzw. „MOOC”, czyli „ogólnodostępne i powszechne kursy internetowe” pozwalające wszystkim chętnym skorzystać z doskonałego francuskiego szkolnictwa wyższego.
Obok udziału w programach stażowych szansą na zdobycie cennego doświadczenia zawodowego dla pracowników uczelni wyższych i studentów jest także uczestnictwo w konkursach. Szczególnie tych organizowanych przez międzynarodowe koncerny. Przykładem dobrych praktyk w tym zakresie jest konkurs „Quarry Life Award”, organizowany przez koncern HeidelbergCement i Grupę Górażdże.
W międzynarodowym konkursie organizowanym przez momondo do zgarnięcia są świetne nagrody!
5 000 euro dla zwycięskiego dwuosobowego zespołu, udział w Międzynarodowym Finale w Kopenhadze oraz udział w certyfikowanych warsztatach Master Class. W Jury konkursu zasiądą przedstawiciele momondo, Google, Facebooka, oraz MEC Denmark.
Konkuruj z najlepszymi studentami z całego świata o możliwość spotkania z CEO firmy Henkel, wygraj bilet dookoła świata o wartości 10.000 Euro i wreszcie zawalcz o wspaniałe perspektywy rozwoju zawodowego – odbycie stażu w polskim oddziale Henkla.
Konkurs programistyczny ma na celu sprawdzenie w praktyce, nie tylko Waszych umiejętności programistycznych, ale także zdolności negocjacyjnych. Podczas tego wydarzenia wcielicie się w rolę dostawcy oprogramowania, a Waszym zadaniem będzie wzbogacić istniejące oprogramowanie o nowe funkcjonalności, a także usunąć zawarte w nim błędy. Dodatkowo będziecie negocjować z klientem, a przede wszystkim wspaniale spędzicie wolny czas.Więcej szczegółów znajdziecie na: hpdeveloperday.com
Kolorowe pociski laserowe zapewniają akcję w wielu filmach fantastyczno-naukowych. Jak jednak wyglądałby prawdziwy laserowy pocisk podczas lotu, gdyby tylko można było go dostrzec? Jak oświetlałby otoczenie? Odpowiedzi udziela film nagrany w Centrum Laserowym Instytutu Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk we współpracy z Wydziałem Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Zespół złożony głównie z astronomów z Uniwersytetu Warszawskiego, a kierowany przez polskiego astronoma pracującego w Stanach Zjednoczonych, odkrył planetę pozasłoneczną podobną nieco do Urana, odległą o 25 tysięcy lat świetlnych.
W dniu 21 października 2014 roku w całej Europie będą organizowane imprezy oraz dni otwarte promujące fotonikę, interdyscyplinarną dziedzinę nauki, która łączy optykę, elektronikę i informatykę. PCO S.A. jako firma rozwijająca i wdrażająca nowe technologie z zastosowaniem techniki laserowej, noktowizyjnej i termowizyjnej, będzie również obecna na Dniu Fotoniki organizowanym na Politechnice Warszawskiej.
Great Place to Work® ogłosił po raz czwarty listę Najlepszych Międzynarodowych Miejsc Pracy na świecie. Trzy pierwsze miejsca zajmują firmy z sektora IT: Google, SAS Institute i NetApp. Te same firmy i dokładnie w tej samej kolejności otwierały także ubiegłoroczną listę TOP 25 na świecie.
Blisko 78% firm ucierpiało z powodu nieuczciwych zachowań pracowników - pokazuje raport Pracodawców PR „Anomia pracownicza w Polsce 2012\\\". Wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że używanie mienia pracodawcy jak swojego jest nie tylko nieetyczne, ale także równoznaczne ze złamaniem prawa, za co grożą poważne konsekwencje. Warto umieć rozdzielić strefę prywatną od zawodowej, także w tym zakresie.
Umożliwienie otrzymania wynagrodzenia za pracę szóstego dnia w tygodniu to zmiana, na której najbardziej skorzystają pracownicy. Aby tak się stało, wystarczy skrócić w tym obszarze okres rozliczeniowy z 12 do maksymalnie 4 miesięcy – twierdzą eksperci.
Jak wynika z obserwacji ekspertów agencji zatrudnienia Manpower, blisko 70% pracodawców szukając pracownika przedstawia znajomość języka angielskiego jako wymóg konieczny. Posługiwanie się nim jest obecnie jedną z podstawowych i niezbędnych umiejętności na rynku pracy i, jak pokazuje analiza ofert rekrutacyjnych, niemal zawsze ułatwia znalezienie zatrudnienia. Z racji rozwijającego się handlu zagranicznego na znaczeniu zyskują też mniej popularne języki obce.