Kierunki studiów - opisy, standardy, kwalifikacje, program, praktyki

kierunek studiów
poziom kształcenia

Finanse i rachunkowość - studia II stopnia

kierunek studiów: Finanse i rachunkowość
poziom kształcenia: Studia II stopnia

I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 4 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 800. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120.

II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA

Absolwent powinien posiadać zaawansowaną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia – wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości. Powinien rozumieć występowanie zjawiska ryzyka na rynku finansowym i globalnym oraz umieć nim zarządzać. Powinien umieć przeprowadzać analizy finansowe oraz fundamentalne i wyciągać z nich właściwe wnioski. Powinien być przygotowany do podejmowania decyzji o charakterze finansowym oraz prowadzenia działalności doradczej. Absolwent powinien być przygotowany do pracy w instytucjach finansowych i niefinansowych. Absolwent powinien mieć wpojone nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz powinien być przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).

III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA

III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

105

14

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

135

19

Razem

240

33

III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

 Treści kształcenia w zakresie:

105

14

1. Polityki pieniężnej

30

 

2. Rachunkowości zarządczej

30

 

3. Portfela inwestycyjnego

45

 

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

Treści kształcenia w zakresie:

135

19

1. Prawa finansowego

 

2. Rachunku kosztów

 

3. Standardów sprawozdawczości finansowej

 

4. Zarządzania instytucjami kredytowymi

 

III.3    WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

1. Kształcenie w zakresie polityki pieniężnej

Treści kształcenia: Pieniądz i bank centralny. Popyt na pieniądz. Pojęcie i definicje podaży pieniądza. Mechanizmy kreacji podaży (zasobów) pieniądza. Procesy pieniężne w gospodarce otwartej. Inflacja a wzrost gospodarczy. Stabilność systemu finansowego a polityka pieniężna. Transmisja impulsów monetarnych. Cele polityki pieniężnej – strategiczne, pośrednie i operacyjne. Strategie polityki pieniężnej. Instrumenty polityki pieniężnej – pośrednie (operacje otwartego rynku, stopy procentowe) i bezpośrednie (rezerwa obowiązkowa). Polityka pieniężna w modelu IS-LM-BP. Polityka pieniężna w Polsce. Polityka pieniężna Europejskiego Banku Centralnego. Integracja monetarna w Unii Europejskiej.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia mechanizmów kształtowania podaży i popytu na pieniądz, kreacji pieniądza oraz krążenia pieniądza w gospodarce; rozumienia zagadnień inflacji i czynników ją kształtujących; rozumienia zależności między polityką pieniężną a polityką makroekonomiczną; rozumienia instrumentów polityki pieniężnej i ich wpływu na sytuację monetarną i gospodarczą.

2. Kształcenie w zakresie rachunkowości zarządczej

Treści kształcenia: Pojęcie i funkcje rachunkowości zarządczej. Informacje kosztowe w podejmowaniu decyzji krótkoterminowych i długoterminowych. Wpływ zarządzania kosztami na wyniki finansowe jednostek gospodarczych. Budżetowa metoda zarządzania. Rachunkowość ośrodków odpowiedzialności – ocena efektywności działania. Zrównoważona karta osiągnięć.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: analizowania wpływu kosztów na efektywność funkcjonowania jednostek gospodarczych; wyciągania wniosków z informacji zarządczych; podejmowania decyzji menedżerskich; planowania w jednostkach gospodarczych.

3. Kształcenie w zakresie portfela inwestycyjnego

Treści kształcenia: Rodzaje inwestycji finansowych. Metody analizy ryzyka i dochodowości: akcji, obligacji, obligacji zamiennych i pochodnych papierów wartościowych. Metody wyceny papierów wartościowych. Zarządzanie ryzykiem portfeli inwestycyjnych. Ilościowe i jakościowe zasady dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. Konstrukcja portfela akcji. Zarządzanie portfelem akcji. Konstrukcja portfela obligacji. Zarządzanie portfelem obligacji. Wykorzystanie analizy okresowej i analizy wypukłości do uodpornienia portfela obligacji na ryzyko stóp procentowych. Portfele mieszane akcji, obligacji i pochodnych papierów wartościowych. Analiza portfela kredytowego. Zarządzanie portfelem kredytowym. Metody analizy efektywności portfela inwestycyjnego. Zabezpieczanie wartości portfela inwestycyjnego za pomocą instrumentów pochodnych.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: specyfikowania ryzyka inwestycyjnego; analizy ryzyka, zarządzania ryzykiem oraz oceny stabilności ryzyka inwestycyjnego; ograniczania i dywersyfikacji ryzyka inwestycyjnego; konstruowania portfeli inwestycyjnych w określonych warunkach i przy wybranych kryteriach optymalizacji w zakresie zysku i ryzyka; oceny ryzyka kredytowego; wykorzystywania procedur ograniczających ryzyko portfela kredytowego.

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

1. Kształcenie w zakresie prawa finansowego

Treści kształcenia: Prawo finansowe w systemie prawa. Instytucje prawa finansowego. Prawne podstawy funkcjonowania systemu bankowego – banku centralnego, nadzoru bankowego, systemu gwarantowania depozytów, banków państwowych, spółek akcyjnych, banków spółdzielczych, instytucji kredytowych. Czynności bankowe – pojęcie i klasyfikacja, czynności bankowe sensu largo. Prawne podstawy wybranych produktów i usług bankowych – rachunek bankowy, pożyczka bankowa, kredyt, gwarancja, akredytywa, elektroniczne instrumenty płatnicze. Zabezpieczenia wierzytelności bankowych – rzeczowe, obligacyjne, weksle. Bankowy tytuł egzekucyjny. Szczególne prawa i obowiązki banków. Prawne podstawy działalności ubezpieczeniowej – nadzoru ubezpieczeniowego, funduszu gwarancyjnego, rzecznika ubezpieczonych, zakładów ubezpieczeń, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, pośredników ubezpieczeniowych, agentów ubezpieczeniowych i brokerów. Rodzaje i klasyfikacja ubezpieczeń – ubezpieczenia majątkowe i osobowe, ubezpieczenia dobrowolne i obowiązkowe. Umowa ubezpieczenia – strony umowy, ogólne warunki umów, regulaminy, wzory umów, zdarzenia losowe, ryzyka ubezpieczeniowe, prawa i obowiązki stron umowy ubezpieczenia, zawarcie umowy, zmiana i odstąpienie od umowy ubezpieczenia. Elementy prawa dewizowego. Elementy prawa podatkowego. Elementy prawa e-finansów – zasady zawierania umów i płatności na odległość, podpis elektroniczny, ochrona klienta instytucji finansowych, ochrona programów komputerowych i baz danych.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia podstaw prawnych funkcjonowania instytucji finansowych; analizowania i oceny umów związanych z prowadzeniem działalności instytucji finansowych; zabezpieczania prawnego przed ryzykiem na rynku finansowym; rozumienia prawnych aspektów prowadzenia e-biznesu; rozumienia konsekwencji naruszania przepisów prawa finansowego.

2. Kształcenie w zakresie rachunku kosztów

Treści kształcenia: Pojęcie i funkcje rachunku kosztów. Klasyfikacja kosztów. Metody kalkulacji kosztów. Zasady ewidencji i rozliczania kosztów. Budżetowanie kosztów. Analiza kosztów. Wpływ rachunku kosztów na wyniki finansowe jednostki gospodarczej. Rachunek kosztów w jednostce gospodarczej – kosztów działania, kosztów produktu, kosztów klienta.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozróżniania kosztów i ich kalkulacji; rozumienia zasad ewidencjonowania, budżetowania i rozliczania kosztów; analizowania kosztów; określania wpływu kosztów na wyniki finansowe jednostki gospodarczej.

3. Kształcenie w zakresie standardów sprawozdawczości finansowej

Treści kształcenia: Koncepcyjne założenia sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych. Ujęcie rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych. Prezentacja instrumentów finansowych w sprawozdawczości. Utrata wartości aktywów. Prezentacja kapitałów własnych oraz zobowiązań. Sprawozdanie zmian w kapitale własnym. Aktywa i zobowiązania z tytułu podatku dochodowego. Ujęcie przychodów.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami; ujmowania aktywów rzeczowych i niematerialnych oraz instrumentów finansowych w sprawozdaniach; ujmowania kapitałów własnych i zobowiązań w sprawozdaniach; wyceny oraz ujmowania przychodów i kosztów w sprawozdawczości finansowej.

4. Kształcenie w zakresie zarządzania instytucjami kredytowymi

Treści kształcenia: Funkcjonowanie instytucji kredytowych. Model współczesnego banku –struktura organizacyjna. Techniki menedżerskie w bankowości – benchmarking, zarządzanie menedżerskie, outsourcing, kalkulacja dochodowości klientów, kalkulacja ceny produktów i usług bankowych, kalkulacja dochodowości produktów bankowych. Elementy controllingu bankowego – rachunek efektywności, planowanie i budżetowanie banku. Strategie rozwoju banku, znaczenie segmentacji. Oferta produktów i usług bankowych według segmentów – klienci indywidualni, małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa korporacyjne, jednostki samorządu terytorialnego, rolnicy. Oferta produktów i usług bankowych według rodzajów instrumentów – kredyty: korporacyjne, konsumenckie, hipoteczne, mieszkaniowe, sekurytyzacja i gwarancje. Bankowe kanały dystrybucji. Elementy marketingu bankowego. Integracja oferty bankowej z produktami i usługami oferowanymi przez inne podmioty rynku finansowego. Zarządzanie aktywami i pasywami na zlecenie. Zarządzanie aktywami i pasywami banku. Zarządzanie płynnością i wypłacalnością banku. Kapitał własny banku – struktura i koszt kapitału oraz zarządzanie ryzykiem stopy procentowej, walutowym i kredytowym. Istota, rodzaje oraz metody szacowania i ograniczania różnych typów ryzyka. Metody pomiaru ryzyka według koncepcji Value at Risk. Wykorzystanie instrumentów pochodnych do zabezpieczania ryzyka bankowego: kredytowego, stopy procentowej, walutowego. Elementy rachunkowości bankowej. Elementy analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej banku – bankowy plan kont, wstępna analiza sprawozdawczości finansowej, analiza wskaźnikowa, analiza dyskryminacyjna, ratingi, rankingi.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: określania strategii i modelu funkcjonowania instytucji kredytowej; rozumienia zasad planowania i działalności bankowej; podejmowania decyzji menedżerskich w zakresie bieżącego funkcjonowania banku; rozumienia zasad kalkulacji finansowych; zarządzania ofertą produktowo-usługową banku i podejmowanym ryzykiem; oceny i ograniczania ryzyka bankowego; rozumienia zasad sprawozdawczości bankowej; oceny kondycji ekonomiczno-finansowej banku.

IV. INNE WYMAGANIA

1.   Przynajmniej 40% zajęć powinny stanowić seminaria lub ćwiczenia.

2.   Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.


Program "Executive MBA" Akademii Leona Koźmińskiego zwyciężył w Rankingu MBA Perspektywy 2014. Wyniki rankingu ogłoszone zostały oficjalnie 20 listopada na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Pierwsi ukraińscy studenci, stypendyści programu Polski Erasmus dla Ukrainy, zaczynają studia na polskich uczelniach. Polski Erasmus dla Ukrainy to inicjatywa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ramach programu w tym roku na polskich uczelniach studiować będzie 85 ukraińskich studentów, mieszkających na terenach działań militarnych. Kształcenie się na dobrych uczelniach ma wesprzeć budowanie demokratycznych instytucji i rozwój kapitału społecznego na Ukrainie.
Międzynarodowy Uniwersytet z Monako (IUM) otwiera nabór na studia doktoranckie z zarządzania biznesem (DBA) w systemie online. Ta oferta powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie ze strony kadr mających przynajmniej 5 lat doświadczenia zawodowego i chcących zrobić przerwę w karierze w celu spożytkowania swojej wiedzy i rozwinięcia nowych kompetencji. We współczesnym kontekście rynku pracy, gdzie dyplom MBA stał się bardzo popularny (zwłaszcza w USA), posiadanie dyplomu DBA może pozwolić na wyróżnienie się z tłumu.
Liczba maturzystów przyjętych na studia w roku akademickim 2014/15 spadła, ale mniej niż podczas ubiegłorocznej rekrutacji. Spadek dotyczy przede wszystkim studiów wieczorowych i zaocznych oraz uczelni niepublicznych - wynika z danych podanych przez resort nauki. Z danych opublikowanych w środę przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wynika, że na rok akademicki 2014/15 na uczelnie publiczne i niepubliczne - zarówno na studia pierwszego i drugiego stopnia - przyjęto ponad 462 tys. osób.
Studiowanie nie wydaje się szczególnie trudnym zajęciem, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Wystarczy uczęszczać na ćwiczenia i wybrane wykłady, zaliczyć kolokwia i sesje egzaminacyjne, napisać pracę dyplomową i następnie ją obronić. Prawda, że to banalnie proste? To jednak tylko pozory...
Konkuruj z najlepszymi studentami z całego świata o możliwość spotkania z CEO firmy Henkel, wygraj bilet dookoła świata o wartości 10.000 Euro i wreszcie zawalcz o wspaniałe perspektywy rozwoju zawodowego – odbycie stażu w polskim oddziale Henkla.
Czy jesteś zafascynowany innowacyjnością? Czy masz pomysły na rewolucyjne rozwiązania dla branży lotniczej? Czy chcesz się nimi pochwalić i zaprezentować je liderowi branży? Jeśli tak, właśnie masz szansę to zrealizować!
Potrafisz rozwiązywać problemy? Chciałbyś wczuć się w rolę menedżera jednej z największych firm produkcyjnych świata? A może poprostu chcesz poczuć nutkę rywalizacji i zmierzyć się z rówieśnikami? Jeśli na chociaż jedno z powyższych odpowiedź brzmi "tak" ", zbierz 3-4 osobową drużynę i weź udział we flagowym projekcie TIMES (Tournament in Management and Engineering Skills ), organizacji studenckiej ESTIEM organizowanym w 26 krajach, na 64 uczelniach z całej Europy! Będziecie mogli się sprawdzić już 29.11.2014 o godzinie 8:30 w Gmachu Nowym Technologicznym, ul. Narbutta 85
Nikon Polska wraz z magazynem Stuff Polska oraz warszawskim klubem Foksal XVIII rozpoczęli konkurs fotograficzny JESTEM MISTRZEM SELFIE. Zabawa skierowana jest do wszystkich kobiet uwielbiających robić zdjęcia autoportretowe. Na uczestniczki czekają atrakcyjne nagrody. Autorka najlepszego selfie otrzyma aparat Nikon COOLPIX S6900 oraz sesją zdjęciową na okładkę grudniowego wydania miesięcznika Stuff Polska.
17 listopada 1869 r. do Kanału Sueskiego wpłynął jacht "LAigle", na pokładzie którego znaleźli się m.in.: francuska cesarzowa Eugenia, żona Napoleona III i cesarz Austro-Węgier Franciszek Józef. Nowa droga wodna między morzami Śródziemnym i Czerwonym została otwarta. Za jachtem podążało 47 statków parowych, na pokładzie znalazło się mnóstwo osobistości zaproszonych na uroczystość. Konwój wyruszył z Port Saidu na północnym krańcu kanału i udał się do Ismailii, położonej w połowie drogi do Suezu.
25 lat temu, w drugiej połowie listopada 1989 roku, nurt przemian w ówczesnym bloku wschodnim ogarnął również Czechosłowację, a rozpoczęta wówczas aksamitna rewolucja przyniosła w ostatecznym efekcie jej pokojowy podział na odrębne państwa czeskie i słowackie. Pierwszym zorganizowanym aktem społecznego sprzeciwu wobec osławionej komunistycznej "normalizacji" następstw Praskiej Wiosny 1968 roku stało się opublikowanie w 1977 roku prodemokratycznego manifestu czechosłowackich intelektualistów, nazwanego Kartą 77.
Zabijanie młodych przez samce jest strategią obecną w stadach tylko wtedy, kiedy przynosi korzyść samcom. Skutecznym antidotum na dzieciobójstwo jest strategia rozwiązłości samic i związana z tym "wojna plemników". Od dawna wiadomo, że dzieciobójstwo z ręki samców to częste zjawisko wśród wielu gatunków ssaków. Najczęściej zdarza się jednak wśród tych zwierząt, u których samice żyją w społecznych grupach zdominowanych przez jednego samca lub ich klikę.
Ostatni kwartał roku to moment, który firmy często wykorzystują na kompleksowe podsumowanie wyników przedsiębiorstwa oraz pracy zespołów, managerów i poszczególnych pracowników. Sięgają wówczas po pomoc audytorów, dokonujących realnej diagnozy kondycji oraz zasobów przedsiębiorstwa. Jednym z elementów kontroli jest wywiad z pracownikami. Ten jednak dla wielu zatrudnionych wiąże się ze stresem czy lękiem przed jego konsekwencjami.
Zdecydowana większość polskich rekruterów wybiera kandydatów do pracy na podstawie analizy CV (77%) oraz rozmowy kwalifikacyjnej (74%) – wynika z ankiety „Narzędzia w rękach rekrutera” przeprowadzonej wśród specjalistów ds. HR przez eRecruiter. Choć o ostatecznym wyborze nowych pracowników zdają się decydować głównie narzędzia tradycyjne, to firmy coraz chętniej sięgają po nowe technologie – niemal co piąta decyduje się na videorozmowę z kandydatem.
Optymizmem napawają dane z ponad 40 krajów świata, zgromadzone przez Great Place to Work® w ciągu ostatnich 5 lat.Wszędzie tam, gdzie organizowane są konkursy na Najlepsze Miejsca Pracy, mimo wysoko ustawionej poprzeczki, ich laureatom udaje się co roku poprawić dotychczasowe wyniki. Dlaczego firmom tak zależy na zaufaniu i dobrej opinii pracowników?