Kierunki studiów - opisy, standardy, kwalifikacje, program, praktyki

kierunek studiów
poziom kształcenia

Finanse i rachunkowość - studia II stopnia

kierunek studiów: Finanse i rachunkowość
poziom kształcenia: Studia II stopnia

I. WYMAGANIA OGÓLNE
Studia drugiego stopnia trwają nie krócej niż 4 semestry. Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 800. Liczba punktów ECTS nie powinna być mniejsza niż 120.

II. KWALIFIKACJE ABSOLWENTA

Absolwent powinien posiadać zaawansowaną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia – wiedzę z zakresu finansów i rachunkowości. Powinien rozumieć występowanie zjawiska ryzyka na rynku finansowym i globalnym oraz umieć nim zarządzać. Powinien umieć przeprowadzać analizy finansowe oraz fundamentalne i wyciągać z nich właściwe wnioski. Powinien być przygotowany do podejmowania decyzji o charakterze finansowym oraz prowadzenia działalności doradczej. Absolwent powinien być przygotowany do pracy w instytucjach finansowych i niefinansowych. Absolwent powinien mieć wpojone nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego oraz powinien być przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).

III. RAMOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA

III.1 GRUPY TREŚCI KSZTAŁCENIA, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

105

14

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

135

19

Razem

240

33

III.2 SKŁADNIKI TREŚCI KSZTAŁCENIA W GRUPACH, MINIMALNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ ZORGANIZOWANYCH ORAZ MINIMALNA LICZBA PUNKTÓW ECTS

godziny

ECTS

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

 Treści kształcenia w zakresie:

105

14

1. Polityki pieniężnej

30

 

2. Rachunkowości zarządczej

30

 

3. Portfela inwestycyjnego

45

 

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

Treści kształcenia w zakresie:

135

19

1. Prawa finansowego

 

2. Rachunku kosztów

 

3. Standardów sprawozdawczości finansowej

 

4. Zarządzania instytucjami kredytowymi

 

III.3    WYSZCZEGÓLNIENIE TREŚCI I EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

A. GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH

1. Kształcenie w zakresie polityki pieniężnej

Treści kształcenia: Pieniądz i bank centralny. Popyt na pieniądz. Pojęcie i definicje podaży pieniądza. Mechanizmy kreacji podaży (zasobów) pieniądza. Procesy pieniężne w gospodarce otwartej. Inflacja a wzrost gospodarczy. Stabilność systemu finansowego a polityka pieniężna. Transmisja impulsów monetarnych. Cele polityki pieniężnej – strategiczne, pośrednie i operacyjne. Strategie polityki pieniężnej. Instrumenty polityki pieniężnej – pośrednie (operacje otwartego rynku, stopy procentowe) i bezpośrednie (rezerwa obowiązkowa). Polityka pieniężna w modelu IS-LM-BP. Polityka pieniężna w Polsce. Polityka pieniężna Europejskiego Banku Centralnego. Integracja monetarna w Unii Europejskiej.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia mechanizmów kształtowania podaży i popytu na pieniądz, kreacji pieniądza oraz krążenia pieniądza w gospodarce; rozumienia zagadnień inflacji i czynników ją kształtujących; rozumienia zależności między polityką pieniężną a polityką makroekonomiczną; rozumienia instrumentów polityki pieniężnej i ich wpływu na sytuację monetarną i gospodarczą.

2. Kształcenie w zakresie rachunkowości zarządczej

Treści kształcenia: Pojęcie i funkcje rachunkowości zarządczej. Informacje kosztowe w podejmowaniu decyzji krótkoterminowych i długoterminowych. Wpływ zarządzania kosztami na wyniki finansowe jednostek gospodarczych. Budżetowa metoda zarządzania. Rachunkowość ośrodków odpowiedzialności – ocena efektywności działania. Zrównoważona karta osiągnięć.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: analizowania wpływu kosztów na efektywność funkcjonowania jednostek gospodarczych; wyciągania wniosków z informacji zarządczych; podejmowania decyzji menedżerskich; planowania w jednostkach gospodarczych.

3. Kształcenie w zakresie portfela inwestycyjnego

Treści kształcenia: Rodzaje inwestycji finansowych. Metody analizy ryzyka i dochodowości: akcji, obligacji, obligacji zamiennych i pochodnych papierów wartościowych. Metody wyceny papierów wartościowych. Zarządzanie ryzykiem portfeli inwestycyjnych. Ilościowe i jakościowe zasady dywersyfikacji portfela inwestycyjnego. Konstrukcja portfela akcji. Zarządzanie portfelem akcji. Konstrukcja portfela obligacji. Zarządzanie portfelem obligacji. Wykorzystanie analizy okresowej i analizy wypukłości do uodpornienia portfela obligacji na ryzyko stóp procentowych. Portfele mieszane akcji, obligacji i pochodnych papierów wartościowych. Analiza portfela kredytowego. Zarządzanie portfelem kredytowym. Metody analizy efektywności portfela inwestycyjnego. Zabezpieczanie wartości portfela inwestycyjnego za pomocą instrumentów pochodnych.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: specyfikowania ryzyka inwestycyjnego; analizy ryzyka, zarządzania ryzykiem oraz oceny stabilności ryzyka inwestycyjnego; ograniczania i dywersyfikacji ryzyka inwestycyjnego; konstruowania portfeli inwestycyjnych w określonych warunkach i przy wybranych kryteriach optymalizacji w zakresie zysku i ryzyka; oceny ryzyka kredytowego; wykorzystywania procedur ograniczających ryzyko portfela kredytowego.

B. GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH

1. Kształcenie w zakresie prawa finansowego

Treści kształcenia: Prawo finansowe w systemie prawa. Instytucje prawa finansowego. Prawne podstawy funkcjonowania systemu bankowego – banku centralnego, nadzoru bankowego, systemu gwarantowania depozytów, banków państwowych, spółek akcyjnych, banków spółdzielczych, instytucji kredytowych. Czynności bankowe – pojęcie i klasyfikacja, czynności bankowe sensu largo. Prawne podstawy wybranych produktów i usług bankowych – rachunek bankowy, pożyczka bankowa, kredyt, gwarancja, akredytywa, elektroniczne instrumenty płatnicze. Zabezpieczenia wierzytelności bankowych – rzeczowe, obligacyjne, weksle. Bankowy tytuł egzekucyjny. Szczególne prawa i obowiązki banków. Prawne podstawy działalności ubezpieczeniowej – nadzoru ubezpieczeniowego, funduszu gwarancyjnego, rzecznika ubezpieczonych, zakładów ubezpieczeń, towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, pośredników ubezpieczeniowych, agentów ubezpieczeniowych i brokerów. Rodzaje i klasyfikacja ubezpieczeń – ubezpieczenia majątkowe i osobowe, ubezpieczenia dobrowolne i obowiązkowe. Umowa ubezpieczenia – strony umowy, ogólne warunki umów, regulaminy, wzory umów, zdarzenia losowe, ryzyka ubezpieczeniowe, prawa i obowiązki stron umowy ubezpieczenia, zawarcie umowy, zmiana i odstąpienie od umowy ubezpieczenia. Elementy prawa dewizowego. Elementy prawa podatkowego. Elementy prawa e-finansów – zasady zawierania umów i płatności na odległość, podpis elektroniczny, ochrona klienta instytucji finansowych, ochrona programów komputerowych i baz danych.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozumienia podstaw prawnych funkcjonowania instytucji finansowych; analizowania i oceny umów związanych z prowadzeniem działalności instytucji finansowych; zabezpieczania prawnego przed ryzykiem na rynku finansowym; rozumienia prawnych aspektów prowadzenia e-biznesu; rozumienia konsekwencji naruszania przepisów prawa finansowego.

2. Kształcenie w zakresie rachunku kosztów

Treści kształcenia: Pojęcie i funkcje rachunku kosztów. Klasyfikacja kosztów. Metody kalkulacji kosztów. Zasady ewidencji i rozliczania kosztów. Budżetowanie kosztów. Analiza kosztów. Wpływ rachunku kosztów na wyniki finansowe jednostki gospodarczej. Rachunek kosztów w jednostce gospodarczej – kosztów działania, kosztów produktu, kosztów klienta.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: rozróżniania kosztów i ich kalkulacji; rozumienia zasad ewidencjonowania, budżetowania i rozliczania kosztów; analizowania kosztów; określania wpływu kosztów na wyniki finansowe jednostki gospodarczej.

3. Kształcenie w zakresie standardów sprawozdawczości finansowej

Treści kształcenia: Koncepcyjne założenia sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych. Ujęcie rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych. Prezentacja instrumentów finansowych w sprawozdawczości. Utrata wartości aktywów. Prezentacja kapitałów własnych oraz zobowiązań. Sprawozdanie zmian w kapitale własnym. Aktywa i zobowiązania z tytułu podatku dochodowego. Ujęcie przychodów.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z przyjętymi standardami; ujmowania aktywów rzeczowych i niematerialnych oraz instrumentów finansowych w sprawozdaniach; ujmowania kapitałów własnych i zobowiązań w sprawozdaniach; wyceny oraz ujmowania przychodów i kosztów w sprawozdawczości finansowej.

4. Kształcenie w zakresie zarządzania instytucjami kredytowymi

Treści kształcenia: Funkcjonowanie instytucji kredytowych. Model współczesnego banku –struktura organizacyjna. Techniki menedżerskie w bankowości – benchmarking, zarządzanie menedżerskie, outsourcing, kalkulacja dochodowości klientów, kalkulacja ceny produktów i usług bankowych, kalkulacja dochodowości produktów bankowych. Elementy controllingu bankowego – rachunek efektywności, planowanie i budżetowanie banku. Strategie rozwoju banku, znaczenie segmentacji. Oferta produktów i usług bankowych według segmentów – klienci indywidualni, małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa korporacyjne, jednostki samorządu terytorialnego, rolnicy. Oferta produktów i usług bankowych według rodzajów instrumentów – kredyty: korporacyjne, konsumenckie, hipoteczne, mieszkaniowe, sekurytyzacja i gwarancje. Bankowe kanały dystrybucji. Elementy marketingu bankowego. Integracja oferty bankowej z produktami i usługami oferowanymi przez inne podmioty rynku finansowego. Zarządzanie aktywami i pasywami na zlecenie. Zarządzanie aktywami i pasywami banku. Zarządzanie płynnością i wypłacalnością banku. Kapitał własny banku – struktura i koszt kapitału oraz zarządzanie ryzykiem stopy procentowej, walutowym i kredytowym. Istota, rodzaje oraz metody szacowania i ograniczania różnych typów ryzyka. Metody pomiaru ryzyka według koncepcji Value at Risk. Wykorzystanie instrumentów pochodnych do zabezpieczania ryzyka bankowego: kredytowego, stopy procentowej, walutowego. Elementy rachunkowości bankowej. Elementy analizy i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej banku – bankowy plan kont, wstępna analiza sprawozdawczości finansowej, analiza wskaźnikowa, analiza dyskryminacyjna, ratingi, rankingi.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: określania strategii i modelu funkcjonowania instytucji kredytowej; rozumienia zasad planowania i działalności bankowej; podejmowania decyzji menedżerskich w zakresie bieżącego funkcjonowania banku; rozumienia zasad kalkulacji finansowych; zarządzania ofertą produktowo-usługową banku i podejmowanym ryzykiem; oceny i ograniczania ryzyka bankowego; rozumienia zasad sprawozdawczości bankowej; oceny kondycji ekonomiczno-finansowej banku.

IV. INNE WYMAGANIA

1.   Przynajmniej 40% zajęć powinny stanowić seminaria lub ćwiczenia.

2.   Za przygotowanie pracy magisterskiej i przygotowanie do egzaminu dyplomowego student otrzymuje 20 punktów ECTS.


Niemal wszyscy adepci stomatologii oraz młodzi dentyści opowiadają się za zmniejszeniem limitu przyjęć na wydziale lekarsko-dentystycznym – wykazał sondaż „Trudne początki, czyli dentyści na progu kariery”. Prezes Naczelnej Rady Lekarskiej uważa, że limity przyjęć w odniesieniu do kierunku lekarsko-dentystycznego nie powinny jedynie wzrastać. Takie jest też stanowiska prezydium NRL.
Uczelnią, która dba o rozwój studentów i daje ku temu możliwość jest Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu, kształcąca na studiach I stopnia (studia licencjackie i inżynierskie) oraz II stopnia (studia magisterskie), na kierunkach Logistyka, Transport, Budownictwo, Gospodarka Przestrzenna.
Jesteś studentem lub absolwentem prawa, ekonomii i zarządzania? Chcesz biegle posługiwać się niemieckim językiem prawniczym i zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu prawa niemieckiego? Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego we współpracy z kancelarią RAUE LLP Rechtsanwälte und Notare uruchomił Szkołę Prawa Niemieckiego. Najlepsi absolwenci odbędą praktyki w berlińskiej kancelarii adwokackiej.
Co najmniej 10 mln zł trafić ma w przyszłym roku do uczelni na dofinansowanie żłobków i klubików dziecięcych - zapowiedziała minister nauki i szef resortu pracy, którzy ogłosili założenia programu "Maluch na uczelni".
Kupowanie gotowych prac zaliczeniowych czy dyplomowych jest od lat zmorą polskiego systemu edukacji. W Internecie roi się od ogłoszeń prywatnych osób i wyspecjalizowanych firm trudniących się pomocą przy rozwiązywaniu zadań oraz pisaniem na zamówienie wypracowań, esejów, licencjatów, magisterek a nawet doktoratów. Uczniowie i studenci chętnie wybierają drogę na skróty, tłumacząc się brakiem chęci, wiedzy czy czasu. Zamawianie i korzystanie z prac napisanych za pieniądze przez kogoś innego stało się powszechną i niechlubną praktyką.
W świątecznym okresie, pełnym zgiełku, przygotowań i zakupów, warto usiąść na chwilę i pomyśleć o przyszłorocznych wyjazdach. Dlaczego? Ponieważ internetowe biuro podróży Tripsta.pl rozpoczęło serię konkursów bożonarodzeniowych, które pomogą odwiedzić Ci wymarzone miejsce. Do wygrania są vouchery w wysokości 200 lub 400 zł. Zabawa trwa do 24 grudnia 2014.
Z okazji premiery gry Sports Manager rozpoczął się konkurs dla graczy, który potrwa do 28 grudnia. Do wygrania są bilety na mistrzostwa świata na żużlu na Stadionie Narodowym w Warszawie oraz koszulki i pakiety kredytów do wykorzystania w grze.
20.10.2014 rozpoczął się konkurs "Zostań Bajkowym Bohaterem" na napisanie bajki dla dzieci. Konkurs jest otwarty, dlatego każdy może napisać bajkę i zyskać szansę na zdobycie atrakcyjnych nagród!
Podziel się w nim swoimi obserwacjami, doświadczeniami. I prześlij do redakcji Magazynu Akademickiego „Koncept” najpóźniej do 31 grudnia 2014 r. Zwycięzca najlepszej pracy otrzyma w nagrodę Lenovo Yoga Tablet 10, a może coś więcej…
Dwa ogromne pomniki faraona Amenhotepa III, zniszczone przez trzęsienie ziemi w 1200 roku p.n.e., znów stanęły od północnej strony jego świątyni w Luksorze. Rekonstrukcję tych najwyższych wizerunków stojących faraonów przeprowadzono w rekordowym tempie.
16 grudnia 1944 r. oddziały niemieckie rozpoczęły operację „Wacht am Rhein” (Straż na Renie) – swoją ostatnią wielką ofensywę w czasie II wojny światowej. Jej celem było przecięcie alianckich linii zaopatrzeniowych i zniszczenie oddziałów brytyjskich operujących na terenie Belgii i Holandii.
Raporty z badań rynku pracy wskazują na to, że wykwalifikowani specjaliści z branży IT nie muszą martwić się o brak propozycji zatrudnienia. Najwięcej stanowisk oferują firmy z siedzibami w dużych miastach, m.in. Warszawie, Łodzi czy Poznaniu. Czy fachowcy z sektora IT nadal będą w cenie w roku 2015?
Wiele firm podtrzymuje tradycję organizowania świątecznych spotkań. Jednak dla prawie 44 proc. pracowników takie spotkania nie mają wiele wspólnego z przyjemnością, a wręcz przeciwnie – stanowią obowiązek, który „trzeba” wypełnić. Mimo to ponad połowa pracowników uważa, że pracodawcy powinni podtrzymywać tradycję firmowych wigilii – takie wnioski płyną z badania portalu infoPraca.
W listopadzie najwięcej, bo jedna piąta firm (20%), rekrutowała kandydatów do pracy w branży IT / Programowanie. Niewiele mniej, bo 18% ogłoszeń na portalu monsterpolska.pl było skierowanych do poszukujących zatrudnienia w dziale Obsługi Klienta. Podium zamyka natomiast kategoria Logistyka / Zakupy / Transport (15%).
Wspólne świętowanie to w praktykach HR uznana forma motywowania i budowania relacji z pracownikami. Przynajmniej raz w roku, w okolicach Gwiazdki,to świętowanie przybiera w firmach formę powszechnie obowiązującej tradycji.Zdecydowana większość pracodawców w Polsce deklaruje, że z tej okazji organizuje dla pracowników spotkania wigilijne lub przygotowuje świąteczne bonusy.